Reactie op open brief Vivian Moonen

Beste Vivian,

De afgelopen jaren is de samenstelling van onze bevolking in Nederland maar ook in Peel en Maas veranderd in die zin dat er inmiddels vele buitenlandse werknemers, veelal afkomstig uit voormalig Oostbloklanden, in onze gemeente woonachtig zijn bij boeren op het erf en op campings. Deze arbeidskrachten worden met name door agrariërs (veelal jouw achterban) en andere ondernemers naar ons land gehaald als relatief goedkope arbeidskrachten.
De Raad van de gemeente Peel en Maas (inclusief het CDA) vond het een onwenselijke situatie dat deze arbeiders langer dan zes maanden bij de agrariërs op het erf of op een camping verblijven. Hiertoe is er toen gezamenlijk beleid ontwikkeld waarin o.a. is bepaald dat, na zes maanden, buitenlandse werknemers terecht moeten kunnen op zogenaamde midstay locaties om van daaruit eventueel door te kunnen stromen naar reguliere woningen. Locaties waar trouwens iedereen, alle woonurgenten, terecht kunnen, autochtoon of allochtoon.
Dit omdat er momenteel onvoldoende reguliere huurwoningen zijn en mede om de integratie met de autochtone bewoners te bevorderen. Daarom worden deze in woonwijken zoals Kuukven, Panningen of Meijel gesitueerd.
Als er dan vervolgens een storm van protest losbarst dan zou het het CDA hebben gesierd dat ze samen met de andere partijen het beleid van de Raad, dat mede door het CDA is vastgesteld, hadden verdedigd. Ik had eerlijk gezegd ook iets anders verwacht van een partij die christendemocratische beginselen aanhangt: solidariteit met alle bevolkingsgroepen in onze gemeente. Uw partij profileert zich immers als ‘de partij van normen en waarden’. Het CDA begint echter, nu het moeilijk wordt, plotsklap afstand te nemen van het midstaybeleid in de Raad en sterker nog: op te roepen om te protesteren tegen het eigen CDA-beleid!
Mijn kritiek hierop wil niet zeggen dat er geen begrip is voor de bewoners in Kuukven. Begrijpelijk dat je schrikt als er plotsklaps een appartementencomplex in je wijk wordt geplaatst en dat er vragen ontstaan over ontsluiting, aanzicht en toewijzing. Maar dan is het juist de taak van Raadsleden om, behalve deze bezwaren serieus te nemen, ook de rug recht te houden en eerlijk durven te zeggen dat, hoe je het ook wendt of keert, er ook plaats moet zijn voor woonurgenten in onze woonwijken, waaronder kuukven. En om de dialoog aan te gaan en begrip te kweken voor ons beleid voor woonurgenten. Dat is ook de reden waarom PvdA/GroenLinks, wethouder Arno Janssen steunt in zijn aanpak om de bezwaren van de bewoners te verzamelen en deze vervolgens probeert weg te nemen.
Jij hoeft mij niet te vertellen dat ik niet weet wat er leeft bij de bewoners van kuukven, Vivian. Zoals je wellicht weet ben ik in Baarlo geboren, ik heb er mijn jeugdjaren doorgebracht en heb veel familie en bekenden wonen in zowel in de kern Baarlo als in Kuukven. Ik voel en hoor alle bezorgdheid die mensen daar hebben dagelijks, maar ik vind desondanks dat ik als raadslid, naast de dialoog aangaan, moet blijven staan voor een beleid dat recht doet aan alle inwoners van onze gemeente.

Ik weet dan ook niet waar jij me hebt horen zeggen dat de bewoners van Kuukven in Baarlo niet voor hun mening mogen opkomen. Natuurlijk mogen ze dat en ik zal de laatste zijn om hier iets op tegen te hebben ook als dit individuele raadsleden zijn. Echter indien individuele raadsleden van het CDA actief via facebook en het plaatsen van protestborden oproepen om zich tegen het appartementencomplex te keren dan mag ik hen wijzen op het feit dat ze hiermee tegen hun eigen beleid ingaan. Er zijn door mij ook bewust geen namen genoemd in de raadsvergadering. Het gaat niet ‘om de man’ maar om onze rol als raadslid.

Desondanks roep ik jou en je fractie op om samen met PvdA/GroenLinks, het College en de coalitiepartijen de netelige kwestie rondom het appartementencomplex in Kuukven tot een goede oplossing te brengen waarbij recht wordt gedaan aan alle bewoners van onze gemeente:  Zowel aan  bewoners in een mooie woonwijk als aan als nieuwkomers, die mede bijdragen aan de economie in de agrarische sector, Vivian, en elders in onze regio.

Met vriendelijke groeten,

Fred Peeters